Orron bukott Báza, fiére futott Kerettye

Kétnapos pöfögő túra Bázakerettyén

2017.07.21

Bajzik Zsolt történész, levéltáros, a VMbE nemrég megválasztott elnöke sok érdekességet mesélt a kétnapos túra során a résztvevőknek szűkebb hazájáról, Bázakerettyéről és környékéről.

21-én Szombathely – Zalaszentiván – Zalaegerszeg – Csömödér-Páka állomásig a MÁV vonatain, onnan pedig a zalai erdészet kisvasútján Bázakerettye állomásra utaztunk. Itt csatlakozott hozzánk Bajzik Zsolt, hogy szállásunkra, a Kerettye szállóhoz kalauzoljon minket. Leraktuk csomagjaink nehezebbik felét, és rögtön útnak indultunk. Miközben Zsolt vezetésével Kistolmács felé lépdeltünk a DDK útvonalán, az út mellett lelt bővizű forrásból feltöltöttük ivóvizes palackjainkat.
Kistolmácsra érve, rövid pihenő után jó kis kaptatón szuszogtunk felfelé, a kék jelzésen. Erről letérve egy pincesoron haladtunk tovább. A sok szép, rendbe szedett pince között néhány, fából és sárból összeeszkábált öreg épületet is láthattunk, amelyeket az idő vasfoga erőteljesen kikezdett. Az út végén fából ácsolt, magas kilátóhoz értünk fel, ahonnan széttekintve a tiszta időben a horvát hegyek sziluettjei is kibontakoztak a távolban.

A távolban a horvátországi hegyek (fotó: Urbán László)

Bár a nap egyre erősebben tűzött, visszautunk a tóhoz lényegesen könnyebb volt, hiszen lefelé mentünk. A tónál fürdésre is lehetőség volt, sőt aki rákívánt, finom sajtos-tejfeles lángossal csillapíthatta éhségét.
A délutáni órákban visszaindultunk Bázakerettyére, a szállásunkra. Akadtak, akik az út egy részét a településig kisvasúttal tették meg. Akik a túrát végig gyalog teljesítették, 15 km távolságot és 280 méter szintkülönbséget tettek meg.
Az esti program első eleme a vacsora – burgonyaleves, tepertős túrós csusza – volt a közeli Kerettye étteremben. Estebéd után felmentünk a dombtetőn álló kultúrotthonba, ahol Zsolt igaz lokálpatrióta módján, régi fényképekkel illusztrált, rendkívül érdekes vetítéssel bemutatta az egykor „amerikai típusú munka-városként” emlegetett település történetét.

Vidám társaság a vonaton (fotó: Urbán László)

Másnap, miután svédasztalos reggelinket elfogyasztottuk, lehetőség nyílt egy helytörténeti sétára a községben, Zsolt vezetésével, valamint hűsítő lubickolásra a helyi strandfürdőn. Délután kisvasúttal jutottunk el a csömödéri vasútállomásra, a hazainduló vonathoz.
Összegezve tagtársaink véleményét, jól sikerült két napos kiránduláson vehettünk részt. Túra is akadt benne, sőt színvonalas helytörténeti ismertetés Bajzik Zsolt jóvoltából, amelyért külön köszönet jár. A szállás megfelelő volt, strandolásra is nyílt lehetőség a rekkenő hőségben, nem feledkezve meg a hűtőfolyadék pótlásról, amely rendben és igény szerint megtörtént.

Képgaléria

A képek nagy méretben történő megtekintéséhez kattintson a kiválasztott képre.