2022. május 14.

Széchenyi 2020

2022.05.24

Fényképes tudósítás a VME Összenő, ami összetartozik – Trianon emlékezete Vas vármegyében című projekt keretében megvalósult utolsó kerékpártúráról.

Kerékpártúra Horvátnádaljától Németújvárig

A szentgotthárdi vonatról leszállva elhaladtunk a nagy fatelep mellett, rátértünk a Csörötnek–Rönök útra, és az M80-as felüljáróján áthaladva elértük a 8-as utat Rönöknél. A határmenti dombtetőre emelt Szent Imre-templomhoz 3 km tekerés után jutottunk el. A neogót stílusú templom az Árpád-kori Szent Imre-kápolna helyére épült 1904-ben. A trianoni békediktátum után közvetlenül mellette húzták meg az államhatárt, meghatározva későbbi sorsát. A vasfüggöny létrejöttével a templom a határőrség használatában szinte teljesen tönkrement. 1992-ben a hívek kívánságára és osztrák segítséggel felújították, és mellette határátkelő is létesült.

Rövid pihenő után mi is itt léptük át a határt, és Borosgödör (Inzenhof), illetve Felsőmedves (Kleinmürbisch) településeken áthaladva értük el a Batthyányak települését, Németújvárt (Güssing). A trianoni békeszerződésig a település járási székhely volt. A látványos fekvésű várhoz egy meredek, kövezett szerpentinúton jutottunk fel. A kiállítások megismertetik a látogatót a Batthyány család és a vár történetével. Láthattuk a magas támlájú székekkel körülvett hatalmas asztalt, ahol a család éves összejöveteleit rendezik. A galériában tájképekben, portrékban gyönyörködhettünk, de megcsodáltuk a trófeákkal dekorált vadásztermet és az egyházi gyűjteményt is. Különösen érdekes a berendezett ebédlő és a zeneszoba. Itt áll Európa legrégebbi orgonája, amelyen még Mozart is játszott.

A várlátogatás után a ferences kolostort tekintettük meg. A kolostortemplomban helyezték el Boldog Batthyány-Strattmann László ereklyetartóját.

Kerékpártúra Horvátnádaljától Németújvárig

Útban hazafelé még megálltunk az egykori németújvári vasútállomás épületénél, majd a volt vasútvonal nyomvonalát követve Orbánfalu (Urbersdorf) és Strém (Strem) irányában Pinkamindszentnél léptük át a határt és a horvátnádaljai vasútállomáson szálltunk fel a szombathelyi vonatra.

A túrát Karáth László vezette.

A kerékpártúra a Vasi Múzeumbarát Egylet Összenő, ami összetartozik – Trianon emlékezete Vas vármegyében című, TOP-7.1.1-16-H-ESZA-2020-01420 azonosítószámú projektje keretében valósult meg.

Karáth László

Képgaléria

A képek nagy méretben történő megtekintéséhez kattintson a kiválasztott képre.